כל הפעילויות הכרוכות במכירת סחורות ושירותים ישירות לצרכנים הסופיים למטרות שימושים אישיים שאינם עסקיים. לפי כך, כל חברה המשווקת מוצרים או שירותים לצרכן הסופי עושה פעולה של קמעונאות.
ישנם יצרנים המוכרים ישירות לצרכן הסופי (למשל; חנות מפעל( - עדיין היצרן לא מוגדר כקמעונאי. הוא עושה פונקציה של קמעונאי אמנם, אך היעד שלו/היעוד שלו הוא לא קמעונאות, אלא ייצור.
בצינור השיווק, במעבר מפונקציה לפונקציה, יש עמלות. כשחוסכים בפונקציה (למשל; יצרן המוכר ישירות לצרכן סופי) ישנו חיסכון בעמלות אבל לא בגלל זה הוא עושה זאת... הסיבה היא הרצון לשלוט בגורלו ולא לסמוך על המשך צינור השיווק שידחוף עבורו את המוצרים לצרכנים. יש לקחת בחשבון שההתמחות של היצרן היא בייצור המוצרים והוא מנסה לבצע את כל הפונקציות.
IBM הקימה לפני 5 שנים 600 חנויות שדרכן היא מקדמת את המחשבים שלה – לא סמכה על הסיטונאים והקמעונאים. העסק כשל! הסיבה היא שIBM לא מבינה בקמעונאות. המניע להחלטה על הקמת חנויות היה קידום מכירות ולא חיסכון בעמלות. החברה רצתה "לקחת את העניינים לידיים".
יתרונות של מערכות קמעונאות המציעות רוחב ועומק:
- הגדלת כוח המיקוח של הקמעונאים מול הספקים.
- הגדלת נתח שוק ורווחים.
- יכולת תחרות מול קמעונאים אחרים.
- יתרון לגודל: מאפשר להפעיל פונקציות שיווקיות שיש להן סף כניסה גבוה (קידום ופרסום, מחקר שווקים, שירות לקוחות...).
- מו"פ, פיתוח מותגים פרטיים.
- תכנון אסטרטגי לטווח ארוך
הפורמטים השונים של הקמעונאות נבדלים ביניהם במאפיינים החיצוניים והפנימיים
מאפיינים חיצוניים – מגוון מוצרים, סביבת החנות, נוחות הקנייה, תצוגת מוצרים. מדובר במאפיינים ויזיאבילים ( חנות מתנות
וגאדג'טים) – שהצרכן יכול לראות.
מטרתם; להגדיל את הערך המוסף של הצרכן בעת הקנייה.
מאפיינים פנימיים – צורת הניהול. לא עניין את הצרכן אלא את המנהל. אופן ההפעלה של הפורמט, מיבנה ארגוני.
מטרתם: להגדיל את קושר התחרות של הפורמט מול הפורמטים האחרים.
מחוץ לקופסא חברה המתמחה ביבוא ושיווק מוצרים קמעונאים ייחודים תוך שימוש בתהליכים אסטרטגיים, מערכות לניהול ומיקור המונים לצורך יצירת מוצרי עיצוב חדשניים הפותרים בעיות יום-יומיות.http://www.out-of-the-box.co.il